ROZHOVOR
Rozhovor s Nana Zorin
Právě jste pokřtili zbrusu novou desku (Do U Want to Live Forever ?). Většina posluchačů určitě zaregistrovala personální změny v projektu Nana Zorin. Čím byly tyto změny způsobeny? Byl to přirozený vývoj anebo to byly spíše změny způsobené osobními důvody?
Karlos T: Byl to přirozený vývoj spojený i s mnoha dalšími okolnostmi, které nebyly nijak plánovány. Cítili jsme potřebu určitého návratu ke kořenům a chtěli jsme změnit tvář NZ směrem k co nejživější písničkové podobě při zachování technických vymožeností, které máme k dispozici.
Martin C: Myslím, že to byl přirozený vývoj, uspíšený, jak píšeš, osobními důvody nebo spíše rodinnými důvody – Nika zakládala rodinu.
Jak jste vlastně objevili nového vokalistu Ego L. Dina? Přeci jenom na naší scéně se tolik podobně kvalitních a především všestranně talentovaných (nejenom) vokalistů tolik nepohybuje. Co rozhodlo pro vzájemnou dohodu ke spolupráci?
Karlos T: S Egem jsme se od vidění znali už z několika festivalů z let 96/97, ale řadu let jsme neměli příležitost k osobnímu rozhovoru a bližšímu seznámení. Pak jsme se prostřednictvím jednoho známého seznámili s bubeníkem Pavlem N, který se s Egem již znal z kapely Hermakuti, kde spolu tvořili rytmickou sekci a věděl o něm, že dobře zpívá. My jsme v té době byli bez vokalisty a tak nás napadlo, že natočíme nějaké podklady budoucích písní, které jsme poslali E. s dotazem zda by se chtěl na písních také podílet. A Ego řekl že jo.
Martin C: Ephraima (aka Ego L. Din - pozn. FBE) jsme znali z Hermakuti, kde s ním hrál i náš bubeník Pavel.N. A když jsem ho uslyšeli zpívat, tak jsme mu nabídli spolupráci.
V čem je vaše novinka Do U Want to Live Forever odlišná od předešlé desky Shooting Stars a v čem vy osobně vidíte její největší přednosti a klady, které by mohli pozitivně zapůsobit na posluchače a fanoušky?
Karlos T: DUWTLF je mnohem přímočařejší deska se silným názorem. Proto si myslím, že pokud se nám podaří naše písničky v živé podobě obohatit navíc i dostatečnou živočišností, která dělá z živých koncertů naprosto jiný zážitek než je jen poslech desky, můžeme působit na posluchače tak, aby z koncertů odcházeli s dobrým pocitem. Dosavadní reakce na naše vystoupení byly příznivé a dosud nevím o nikom, kdo by odešel z koncertu proto, že se mu naše vystoupení nelíbilo.
Martin C: Domnívám se, že se nám touto deskou zdařilo udělat to, o co jsme se pokoušeli už před čtyřmi lety – koncepční písničkovou desku nesvázanou stylovými konvencemi ani tristní českou představou o popu... tentokrát s vyspělejší rytmikou, promyšlenějšími aranžmá a výraznějšími vokálními i instrumentálními výkony.
Váš vokalista je dle mého názoru i vynikajícím textařem. Právě texty na novém albu Nana Zorin mi přijdou politicky, sociálně i ekologicky velmi uvědomělé. Jak moc jsou podstatné texty pro vaší hudbu a do jaké míry se jako celek cítíte být politicky či sociálně angažovanou kapelou? Čeho byste rádi svojí muzikou dosáhli?
Karlos T: Nejsme politicky vyhraněná kapela. Každý člen NZ má svůj osobní pohled na svět, který není pro nás všechny dohromady totožný. Vnímáme jen svět kolem sebe a díky tomu, že Ego je z nás asi největší „světoběžník“, vnímá některé věci, které přenáší do textů intenzivněji než my ostatní. Původní filozofie kapely byla založena na spojování různých lidí s různými názory. Vždy jsme byli připraveni se bavit o čemkoli a diskutovat prostřednictvím argumentů a ne nátlaku v jakékoli formě. Myslím, že tak je to i dosud a naivně bych si přál, aby to tak fungovalo aspoň ve větší části společnosti v níž žijeme. Ale aby to neznělo zbytečně vznešeně, chceme bavit lidi a současně jsme rádi, když lidé baví pak nás.
Martin C: Pro mě jsou texty důležité a zjistil jsem dokonce, že mám problém pracovat na věci, jejíž text považuji za blábol. Na druhou stranu necítím politickou ani sociální angažovanost NZ... je to pro mě další klišé... Nakonec je to sdělení prosté – buďte otevření, buďte pravdiví.
Jak byste popsali současný zvuk Nana Zorin. Co vás v současné době po hudební stránce ve vaší tvorbě nejvíc baví a jaké máte plány do budoucna? Ať už se jedná o studiové záležitosti či živá vystupování.
Karlos T: Momentálně se snažíme hrát a znít maximálně živě. Používáme sice nějaké podpůrné sekvence, ale současný zvuk a hudební projev Nana Zorin je především o živých nástrojích.
Martin C: Chceme teď hrát a hrát a hrát ... a asi tak do roka natočit další desku, na kterou už z části máme napsaný materiál.
Je něco, co byste ve své tvorbě rádi zrealizovali, ale z nějakých (třeba finančních) důvodů to není možné? Mám na mysli především zajímavé a atraktivní hosty, koncertní provedení vašich vystoupení, využívání progresivních technologií a vůbec podobné záležitosti.
Karlos T: Vždy je samozřejmě co zlepšovat, ale v tuto chvíli necítím žádné větší technické omezení pro naše koncerty. Jde nám spíš o to mít dobré písničky a zaujmout lidi hudebním výkonem kapely.
Martin C: ... kdyby... „-o
V čem poslední dobou hledají a nacházejí Nana Zorin inspiraci pro to, čemu se věnujete? Je nějaký interpret, album či (nejenom) hudební událost, která vás v poslední době nějak nakopla, inspirovala a prostě podpořila v tom, co děláte a čemu ve své tvorbě věříte???
Karlos T: Věcí, které mě baví a inspirují, je spousta. Nebudu nijak konkrétní, ale osobně mě velmi oslovuje filmová hudba, zejména věci z 60. a 70. let.
Martin C: To je hodně rozsáhlá otázka... hudebně jsem v posledních dvou letech asi nezaznamenal nic zásadního; nakopne mě dobrej koncert, dobrý film, dobrá kniha...
Je něco, co vás poslední dobou naopak velmi znechutilo???
Karlos T: Vím , že to nelze 100% tvrdit, ale mě už asi nic zásadně nepřekvapí – v negativním smyslu. Mrzí mě, že místní kapely a vůbec hudba v této zemi nemají dostatečnou podporu ze strany médií. To ale není žádná novinka. Pokud v této zemi bude pokračovat stávající masáž médií a preferování životních hodnot, které ve finále většinou větší hodnotu nemají, povede to k velkému kulturnímu rozdělení společnosti, které na jedné straně přinese řadu extrémů a na druhé tu tichou většinu populace bez vlastního názoru a chuti žít a bavit se. A to je stav, který přežijeme, ale nebude to žádná zábava!
Martin C: Špatné červené víno.