ROZHOVOR
Dalin: "Ne všichni jsou vychcané a prodejné děvky."
Rozhovor s Dalinem...
Na techno scéně se pohybuješ už celkem dlouho, ale většina lidí tě moc nezná. Můžeš se nám trochu představit a říct, co vlastně děláš?
No, představit... Jsem jeden z pořadatelů Apokalypsy, kde se starám společně s Jerrym o výběr DJů, pak se starám o PR a nějaké reklamní strategie tak, aby o akci každý věděl. Pak společnou organizaci na místě. To jest vše k Apokalypse. Pak se snažím být manažer Jerrymu a teď nové hvězdičce - Míší Salačové, což jsou oba svěřenci BE bookingu (Bassline), kam patří také Porn Bros., Elektrabel, Cruiser apod.
Apokalypsa se začíná stávat celkem pojmem, čím si myslíš, že to je?
Apokalypsa je akce, která si nikdy nehrála na techno smažbu inteligentního techna. Doba, kdy se chodilo na akce proto, že je to techno, je už pryč, lidé chtějí více show a zábavy a o tom vždy Apokalypsa byla. Je tam jak tvrdé techno, tak elektro a třeba i předělané disko, rave apod. A kdo nadává, tak ať si stoupne mezi lidi, a řekne mně, že se nebavil. :) Apokalypsa bojovala hodně dlouho na vydobytí své pozice a v době, kdy velké ryze techno akce začaly mít problémy, Apokalypsa posilovala co se kvality týče - ať už DJs, tak různé lasery, projekce, ale třeba i reklamou, PR a přístupem k lidem. Je to svým způsobem hodně tvrdé práce spojené se štěstím.
Kvalita DJs... Myslíš vždy toho jednoho headlinera? A zbytek méně známých (resp. levných) DJů?
Myslím celkově. Nevidím nikde levné DJe. Víš, u Apokalypsy chci, aby bylo vidět, že je typickým obrázkem toho, jak na tom teď scéna je, a aby reagovala na požadavky lidí. A pokud je nějaký DJ oblíbený a hraje za menší honoráře, tak je to jen jeho věc, my prostě děláme párty pro lidi, ne pro sebe, že necháme zahrát kámoše apod. Věř, že každý DJ na Apokalypse má své opodstatnění. Line-up je většinou sestaven z dlouhodobého poslouchání a navštěvování akcí. Zdravé jádro je jasné cca. 4 měsíce dopředu, zbylí DJové jsou ti, kteří jsou aktuálně žádaní. Třeba na další díl mám cca. 4 DJe jasné + jsem se včera rozhodl pro Chrise Sadlera. Sice o tom ještě neví, ale jeho set v Roxy mě včera dostal, a chci aby takhle dostal lidi i na Apokalypse.
Scéna je na tom tak, že je potřeba opakovat stále dokola stejná jména (např. Jerry + Orbith)?
Já si myslím, že by si měl každý uvědomit pár věcí:
a) Kolik je českých DJů, kteří umí zahrát pro 5000 lidí? A dojdete na tato jména, bylo a je hodně inženýrů, kteří si myslí, že to mají zmáklý, ale po puštění první desky by nejraději utekli...
b) Určitě je dobré dávat šanci méně známým DJům, ale pokud neuspějí jednou - smůla. Taková je doba a na Apokalypse nemůže hrát jen ten, kdo umí srovnat desku, musí být cítit profesionalitu a jistotu. A to má pár DJů - viz Jerry, Orbith, Lucca, Ladida apod.
c) Myslím, že každý by měl také alespoň trochu respektovat promotéra, a pokud jsou zde jména, která fungují, lidé je mají rádi a chodí na ně, tak to prostě přijmout. Je sice hezké, udělat si line-up z méně známých jmen, ale abychom tam pak netancovali sami, viz Citadela.
To je případ třeba Elektrabela na nejbližší Apokalypse? Dát šanci méně známému DJi?
V podstatě ano. Vím, že umí, má talent, jeho hudba dává víc než zábavu, jenže já nerozhoduji o tom, jestli je dobrý, to musí publikum, protože jak jsem říkal: Apokalypsa je o tom, co chtějí lidé. My tomu dáváme myšlenku a smysl.
Nemyslíš si, že Apokalypsa je na tom tak dobře jen díky masivní a agresivní kampani? Že je to jen nafouklá bublina?
Nemyslím, protože to by vyšlo jednou, lidi by se přišli kouknout a podruhé už ne. Jenže Apokalypsa funguje na jiné bázi, na bázi: "Navštívíš a jsi náš." :) Reklama tě akorát upoutá a přesvědčí jen jednou, max. dvakrát, ale kvalitu akce dělá sama akce.
"Kvalitu akce dělá sama akce." Pěkný názor. Není to ale spíš tím, že na Apo. chodí spousta mladých lidí, kteří se nechají zlákat úžasnými PR články o "skvělosti" daného DJe?
No, ona reklama určitě udělá své, ale není to ten hlavní podnět. Nevím, můžeme to příště zkusit bez PR a reklamy a koukneme, kolik přijde lidí. :) Ne, to byla sranda, reklama k jakékoliv činnosti patří. A názor, že na Apo. chodí mladí lidé? To jsou slova, která ve své době stále prezentoval dnes již zapomenutý pořadatel jedné akce v Brně. Ne, podle mě to tak není. Ano, určitě tam jsou mladí lidé, ale stejně tak starší... Je to promíchané a to je, myslím, správně. Jestli chce někdo počítat věkový průměr, tak ať to dělá v hypermarketech, ale ne u zábavy. Vždyť do kina na Hledá se Nemo taky chodí šedesátiletí a naopak...
Poslední otázka k Apokalypse a půjdeme dál... Někteří lidé přezdívají Apokalypse "Narkokalypsa." Nemá smysl rozebírat drogy na parties, je to ohraná písnička, ale spíš by mě zajímal tvůj názor na některé tyhle "ufouny", kteří občas nepoznají ani kde je vpravo a kde vlevo a kteří by snad tancovali při vypnuté hudbě. Vidíš je na Apokalypse rád?
Já myslím, že tato hudba, ať už house, techno, elektro apod. vždycky byla spojená z drogami. Problém je v tom, že drogy pouze dovytvářely super mejdan, ale podstatou byla hudba. Bohužel tak jako u všeho, lidé občas zapomínají na podstatu věci, stejně jako když se někteří jedinci trápí, co komu koupí na Vánoce, ale skutečná podstata dárků jim uniká. A to mě samozřejmě mrzí, protože když si představíš, že se tady nervuješ, zařizuješ apod. a pak se tě někdo 2 dny před Apo. zeptá: "A kdo že to tam vlastně hraje?" tak člověka zamrzí, ale co, budu proti tomu bojovat rázně, narazím krachem, nebo to do lidí budu postupně hrnout a formovat je... To, jaká scéna je, vytváří z velké části promotéři, a pokud my je nebudeme stále o něčem přesvědčovat, tak to tu padne a bude...
Tak dost už Apokalypsy. Co takhle Jerry. Jak se s ním pracuje? :)
S Jerrym?
Ano.
Víš, já ho mám hodně rozděleného na Jerryho a Radka.
A jak se pracuje s Jerrym a jak s Radkem?
Jerry - DJ, který když cítí, že to tak má být, udělá pro to maximum. Uznávám, že kvůli naší nadšenosti a euforii některé věci nevypadali nejlépe, ale určitě se dotáhly vždy do požadovaného cíle. S Jerrym to není o plánování, Jerryho musíš vystavit situaci a pak ho to už donutí samo.
Radek - jeden z mála lidí, kteří mě přesvědčili, že ne všichni jsou vychcané a prodejné děvky, ale že jsou lidé, kteří si některých nemateriálních věcí a zážitků váží daleko více než peněz a bůhví čeho. Takoví lidé se cení a v životě jsem potkal jen 2 takové lidi.
A jaké máš s Jerrym plány?
Produkce, jednoznačně produkce a kvalitní sety. Chci, aby hrál tak, aby pobavil jak několika hitovkami, tak oslovil i náročnější publikum. Aby set měl nějakou návaznost, aby v něm bylo více stylů, od breakbeatu, elektropopu po techhouse, techno, pár totálních výplachů, a pak třeba samplovat hip hop. Nechci, aby se říkalo, jaký hraje styl, ale aby se řeklo: "Jdeme na Jerryho." Stejně jako když jdeš na Fat Boy Slima, v podstatě nevíš, jaké styly zahrne, ale víš, že to bude nejviiiic... :)
Tak to jsem sám zvědav. :) A co Míša Salačová? Celkem odvaha vzít si ji pod křídla po tom fiasku na Citadele...
Vidíš, a já to vnímám spíš jako výzvu. Míša je v prvé řadě skvělý člověk, který dokazuje právě to, co jsem řekl o Jerrym výše. Jako DJka má podle mě předpoklady k tomu, aby byla vynikající DJkou, na kterou přijde hodně lidí a udělá se super mejdan. Neříkám, že jí už není, ale určitě je ještě na čem pracovat, což je právě to hezké, toto už u Jerryho nezažiju, u techniky mixu a takových věcí poučuje spíš on mě, já mu jen říkám jakýsi názor na druhou stránku věci, jak to vypadá a jak to má působit na lidi. Míša má to, co podle mě žádná česká DJka: Má v sobě super cit pro hudbu a žije jí. Hodně velkým plusem je také její obrovské charisma, ale hlavně to, že je stará exhibicionistka, nestydí se tu hudbu prožít s lidmi a pobavit se s nimi. A to tu žádná DJka nemá. Třeba u Luccy se to snaží marně probudit Pavel Tesař už delší dobu. A taky není Míša na DJingu finančně závislá, což by ses divil, také hraje velkou roli.
Díky za rozhovor a nějaký vzkaz na závěr? :)
No jasan. Kdo není nejvíc, jako by nebyl. :) Peace, peace, peace. :-P