RECENZE
Recenze techniky: DJ technika vÄŤera, dnes a zĂtra aneb Rodec vs. Pioneer
Pokud se aktivnÄ› vÄ›nujete DJingu, pak jednoho dne nastane okamĹľik, kdy chcete pozvednout svoji show na vyššà zvukovou ĂşroveĹ. ZaÄŤnete tedy uvaĹľovat o vĂ˝mÄ›nÄ› starĂ© techniky, se kterou jste zaÄŤĂnali, za novou, jelikoĹľ ta stará jiĹľ nestaÄŤĂ vašim dnešnĂm poĹľadavkĹŻm na kvalitu reprodukovanĂ©ho zvuku. ZaÄŤnete si proto klást otázky, jakĂ© komponenty a od jakĂ˝ch vĂ˝robcĹŻ je tĹ™eba zakoupit, aby naplnily vaše oÄŤekávánĂ v poĹľadovanĂ© kvalitÄ›... DnešnĂ dĂl seriálu srovnávacĂch recenzĂ zasvÄ›tĂme mixážnĂm pultĹŻm. JakĂ© pulty z trhu vybrat, nebylo aĹľ tak sloĹľitĂ©. V prvĂ© Ĺ™adÄ› nám jde kvalitu a i proto se dnes budeme vÄ›novat hned dvÄ›ma pašákĹŻm z belgickĂ© manufaktury Rodec a jednomu digi pultu od spoleÄŤnosti Pioneer. PrvnĂm z nich je novinka Rodec MX180 5. typovĂ© Ĺ™ady a druhĂ˝ mazlĂk je z nástupnickĂ© Ĺ™ady novĂ© generace Progresive - typ Rodec MX1800. Dále zrecenzujeme jeden hojnÄ› uĹľĂvanĂ˝ mix pult od konstruktĂ©rĹŻ z Pioneeru a to novĂ©ho nástupce osmistovky DJM900 Nexus.
Nejprve si pojÄŹme ujasnit základnĂ poĹľadavek a to, jestli si poĹ™ĂdĂme mix pult digitálnĂ, nebo radÄ›ji oĹľelĂme vychytávky novĂ˝ch technologiĂ a zĹŻstaneme moĹľná pro nÄ›koho u "zastaralĂ©" koncepce analogovĂ©ho boardu. Zde je pár uĹľivatelskĂ˝ch postĹ™ehĹŻ, kterĂ© je dobrĂ© vÄ›dÄ›t. Pokud bychom si zvolili mix pult plnÄ› digitálnĂ, ten v souÄŤasnĂ© dobÄ› nabĂzĂ mnoho rozhranĂ pro DJe, kteřà rádi pouĹľĂvajĂ ke svĂ˝m show rĹŻznĂ© efektovĂ© moduly nebo nejrĹŻznÄ›jšà poÄŤĂtaÄŤovĂ© aplikace pĹ™es svĹŻj notebook, apod. V poslednĂ dobÄ› vÄ›tšina vĂ˝robcĹŻ pochopila, Ĺľe nenĂ vĂ˝hodou mĂt ke kaĹľdĂ©mu typu mixu jinĂ© konektorovĂ© rozhranĂ a vÄ›tšina komunikace se odehrává v rozhranĂ USB, nebo pĹ™es vstupy a vĂ˝stupy pro komunikaci s externĂmi ovladaÄŤi, efektory apod. (koncovky Jack 6,3 mm, XLR, RCA, apod.)
NázornĂ© schĂ©ma sekvencĂ Analog vs. Digital – najdi rozdĂl
PouĹľitĂm kvalitnĂho digitálnĂho mix pultu zĹŻstane zachovaná studiová kvalita reprodukovanĂ©ho zvuku, nic však nenĂ ĂşplnÄ› zadarmo. Pokud se jedná o plnÄ› digitálnĂ mix, je veškerĂ˝ pĹ™evod signálu Ĺ™Ăzen vestavÄ›nĂ˝m mikroprocesorem, kterĂ˝ má naprogramovanĂ˝ urÄŤitĂ˝ "kanál". PĹ™es tento kanál se nedostanete ani s následnĂ˝m pouĹľitĂm byĹĄ kvalitnÄ›jšĂho zvukovĂ©ho procesoru (napĹ™. XTA – budeme se vÄ›novat v nÄ›kterĂ©m z dalšĂch dĂlĹŻ seriálu) a jste tedy odkázáni na dovednosti továrnĂch chipovĂ˝ch technikĹŻ a programátorĹŻ.
Osmikanálový zvukový procesor XTA
ÄŚesky Ĺ™eÄŤeno: pokud to tam nenĂ, tak se to upravit jiĹľ nedá... Dobrá zpráva je, Ĺľe dnes se na trhu nacházĂ hned nÄ›kolik vĂ˝robcĹŻ, kteřà jsou mistĹ™i ve svĂ©m oboru. NastavenĂ kvalitnĂch mikroprocesorĹŻ nám do jistĂ© mĂry umoĹľĹuje suplovat špiÄŤkovĂ© analogovĂ© pĹ™edchĹŻdce. Horšà situace nastane, pokud váš vyhlĂ©dnutĂ˝ mix má jiĹľ nÄ›jakĂ˝ vestavÄ›nĂ˝ efektor. U tĂ©to varianty mixu konstruktĂ©Ĺ™i rovnou poÄŤĂtajĂ s hojnĂ˝m vyuĹľitĂm tohoto efektoru a proto je zde rovnou nastavena daleko nižšà prostupnost signálu. DĹŻvod je zcela prostĂ˝ – ochrana vašeho zvukovĂ©ho aparátu. Pokud by tomu tak nebylo, mohl by si uĹľivatel poškodit celĂ˝ sound systĂ©m v momentÄ› pĹ™ekonánĂ i nevelkĂ˝ch hodnot právÄ› pĹ™i pouĹľitĂ efektovĂ© jednotky.
Lepšà variantou pak je mix "polodigitálnĂ" (1*), kterĂ˝ základem vycházĂ z komponentĹŻ analogovĂ©ho mixu, vyuĹľĂvá však digitálnĂ mikroprocesor k pĹ™evodu z analogovĂ© podoby do podoby digitálnĂ. PovšimÄ›te si, Ĺľe zde docházĂ k transformaci zvukovĂ˝ch formátĹŻ (napĹ™. na CD je záznam v datovĂ© formÄ›, jako MP3 je zpracován napĹ™. playerem - pak pronikne do analogovĂ˝ch částĂ mixu, kde vyuĹľije maximálnÄ› jeho moĹľnosti - následnÄ› je však upraven instalovanĂ˝m procesorem - a pak teprve v koneÄŤnĂ© digitálnĂ podobÄ› vyslán ven do zesilovaÄŤe) a tak jistĂ© zmÄ›ny k horšĂmu zde jiĹľ budou oproti ryzĂmu analogu znatelnĂ©. Váš reprodukovanĂ˝ zvuk bude ale na vĂ˝stupu mix pultu o poznánĂ kvalitnÄ›jšà (a to i na poslech) ve srovnánĂ s mix pultem plnÄ› digitálnĂm, zvláštÄ› pak pokud nemá vestavÄ›nou efektovou jednotku. V obou pĹ™Ăpadech platĂ, Ĺľe koupit si digitálnĂ nebo "polodigitálnĂ" mix od vĂ˝robce, kterĂ˝ nabĂzĂ nepomÄ›rnÄ› bohatšà vĂ˝bavu za cenu nižšà neĹľ renomovanĂ vĂ˝robci, se absolutnÄ› nevyplatĂ! Naopak zakoupenĂm kvalitnĂho digitálnĂho mixu se vám otevĹ™ou velkĂ© moĹľnosti napĹ™. co se týče samotnĂ© kreativity mixovánĂ a pouĹľitĂ nejrĹŻznÄ›jšĂch technickĂ˝ch vychytávek.
HovoĹ™Ăme zde stále o spotĹ™ebnĂch zaĹ™ĂzenĂch v cenÄ› cca do 50.000 korun. StudiovĂ© digitálnĂ mix pulty jsou samozĹ™ejmÄ› jiná kategorie. ZpracovánĂ takovĂ˝ch pultĹŻ je na daleko vyššà úrovni neĹľ vÄ›tšina digitálnĂch DJ pultĹŻ, coĹľ se samozĹ™ejmÄ› odrážà i v poĹ™izovacĂ cenÄ›, která leckdy pĹ™ekroÄŤĂ hranici i nÄ›kolika stovek tisĂc korun. TakovĂ© pulty však nejsou pro DJing vhodnĂ©. MoĹľnosti digitálnĂho pultu jsou opravdu velikĂ©. VĂ˝hodami takovĂ©ho pultu jsou napĹ™. velmi jednoduchĂ© zapojenĂ komponentĹŻ v tzv. digitálnĂm mĂłdu (nezapojujeme L&R, ale pouze jednĂm kabelem – vÄ›tšinou RCA), nastavenĂ nejrĹŻznÄ›jšĂch hodnot pĹ™es display do pamÄ›tĂ, nastavenĂ efektovĂ˝ch hodnot pĹ™es display, jednoduchá a pĹ™esná zmÄ›na sync a BPM efektĹŻ, jednoduchĂ© pĹ™ipojenĂ nejrĹŻznÄ›jšĂch modulĹŻ a aplikacĂ, továrnĂ nastavenĂ uĹľivatelskĂ˝ch mĂłdĹŻ, kterĂ© s pĹ™idanĂ˝mi komponenty rovnou komunikujĂ, intuitivnÄ› a snadno mapovatelnĂ© MIDI a mnoho dalšĂho.
TĹ™etĂ volbou mĹŻĹľe bĂ˝t mix plnÄ› analogovĂ˝. Zde sice nemáme takovĂ© moĹľnosti s pĹ™ipojenĂm k rĹŻznorodĂ˝m rozhranĂm, tento handicap je však plnÄ› vyvážen velice kvalitnĂm zvukem, kterĂ˝ danĂ˝ pult reprodukuje. NenĂ ale pravdou, Ĺľe kaĹľdĂ˝ analogovĂ˝ pult nám na vĂ˝stupu nabĂdne dobrĂ˝ zvukovĂ˝ signál. Vyrobit kvalitnĂ analogovĂ˝ board je i v dnešnĂ dobÄ› velká magie, proto doporuÄŤuji vybĂrat pouze mezi tÄ›mi nejrenomovanÄ›jšĂmi vĂ˝robci na trhu. PĹ™i vĂ˝bÄ›ru pultu by mÄ›l DJ zhodnotit, jakĂ˝ má styl a jestli mu vĂce vyhovuje pouĹľitĂ rozhranĂ u digitálnĂho pultu, nebo upĹ™ednostĹuje vysokou kvalitu zvuku mix pultu analogovĂ©ho. Pro ochranu vašeho aparátu doporuÄŤuji vĹľdy mezi analogovĂ˝m pultem a zesilovaÄŤi pouĹľĂt zvukovĂ˝ procesor, kde si mĹŻĹľete nastavit limity signálovĂ˝ch špiÄŤek.
Je dobrĂ© nasbĂrat informace u nÄ›koho, kdo vámi vyhlĂdnutĂ˝ pĹ™Ăstroj jiĹľ pouĹľĂvá, kolik s nĂm odehrál mejdanĹŻ, jestli sloužà jen k domácĂmu hranĂ, nebo si ho vozĂ na vlastnĂ show, apod. ObecnÄ› platĂ, Ĺľe doma na stole nepoznáte, co danĂ˝ mix pult vydrĹľĂ. To se ukáže aĹľ po ÄŤetnĂ˝ch pĹ™evozech, instalacĂch a obsluhou od dalšĂch DJs, kteřà majĂ rĹŻznĂ© techniky mixovánĂ a danou vÄ›c nešetĹ™Ă... PojÄŹme tedy jiĹľ k samotnĂ© recenzi mix pultĹŻ. Tyto tĹ™i krasavce jsem si nevybral náhodou, naopak jsem všechny nesÄŤetnÄ›krát vyzkoušel jak na malĂ˝ch, tak i velkĂ˝ch aparátech. Zjistil jsem, Ĺľe jsou na špiÄŤkovĂ© Ăşrovni, uĹľivatelsky přátelskĂ© a intuitivnĂ, velice dobĹ™e se ovládajĂ, o kvalitnĂm zvuku nemluvÄ›, a jsou i cenovÄ› dostupnĂ©.
Mix pult Pioneer DJM900 Nexus
Jako prvnĂ bych vypĂchl mix pult od konstruktĂ©rĹŻ z dĂlny Pioneer a to typ DJM900 Nexus. Nebudu zde uvádÄ›t hromady technickĂ˝ch parametrĹŻ, kterĂ˝ch si mĹŻĹľete vyhledat na internetu takovĂ© sloupy, Ĺľe byste se o nÄ› mohli opĹ™Ăt. Účel tĂ©to recenze je ÄŤistÄ› uĹľivatelskĂ˝. (*2) Tak tedy. Jedná se o plnÄ› digitálnĂ mix pult, jehoĹľ vĂ˝vojovĂ© koĹ™eny sahajĂ pĹ™es 10 let nazpÄ›t. Postupem ÄŤasu si firma Pioneer (pĹ™eklad z angliÄŤtiny znĂ PrĹŻkopnĂk za pomoci pĹ™ednĂch svÄ›tovĂ˝ch DJs, kteřà silnÄ› spolupracujĂ s vĂ˝vojovĂ˝m teamem tĂ©to spoleÄŤnosti, vytvoĹ™ila jakĂ˝si kanál mezi vĂ˝robcem a koneÄŤnĂ˝m uĹľivatelem. VĂ˝sledkem toho je úžasnĂ˝ pokrok v inovacĂch a zpĹ™esnÄ›nĂ toho, co by mÄ›li vĂ˝vojáři dopracovat, jakĂ˝ materiál kde pouĹľĂt, co by mÄ›lo bĂ˝t na mix pultu umĂstÄ›no, v jakĂ˝ch mĂstech apod.
DJ James Zabiela s pĹ™ednĂmi vĂ˝vojáři spoleÄŤnosti Pioneer v Japonsku
Co se PioneerĹŻm hodnÄ› povedlo, je propoÄŤet digitálnĂho procesoru vĹŻÄŤi vstupnĂmu signálu, vĂ˝stupnĂmu signálu a efektoru (3*). Tento mix pult má celou Ĺ™adu jiĹľ vestavÄ›nĂ˝ch efektĹŻ, kterĂ© jsou opravdu dobĹ™e propoÄŤteny a jdou kreativnÄ› vyuĹľĂt pĹ™i vašà DJ show. Efekty automaticky detekujĂ BPM hudby a sync k beatu. V souladu s dalšĂmi Digital Beat efekty je moĹľnĂ˝ch aĹľ 50 kombinacĂ efektĹŻ. Záležà na individualitÄ› DJe, jakĂ© kombinace efektĹŻ si pro svoji "live show" zvolĂ. OvládánĂ samotnĂ˝ch korekcĂ a faderĹŻ je uĹľivatelsky pĹ™ĂjemnĂ© a rychle si na nÄ› zvyknete. RozloĹľenĂ jednotlivĂ˝ch ovládacĂch prvkĹŻ je vcelku dobĹ™e promyšlenĂ© a propracovanĂ©, zde bych však konstruktĂ©rĹŻm vytkl prvnĂ vÄ›c a to celkovou velikost mix pultu. Z vlastnĂ zkušenosti bych uvĂtal o pár centimetrĹŻ ÄŤtvereÄŤnĂch vÄ›tšà plochu, na kterou lze rozmĂstit tolik sofistikovanĂ˝ch ovladaÄŤĹŻ. KupĹ™Ăkladu, kdyĹľ do pultu pĹ™ipojuji dvÄ› externĂ zaĹ™ĂzenĂ, která mohou bĂ˝t pĹ™ipojena pĹ™es rozhranĂ LINE, pouĹľiji kanál jedna a ÄŤtyĹ™i, abych mohl lĂ©pe rukama korigovat korekce pĹ™i samotnĂ©m mixovánĂ. KaĹľdĂ© mĂnus má ale i svĂ© plus. TĂm, Ĺľe je menšĂ, vejde se na DJ pult nejednoho music baru, je skladnĂ˝ pĹ™i pĹ™evozu na vaše show a i z tÄ›chto dĹŻvodĹŻ se jedná o jeden z nejoblĂbenÄ›jšĂch mixĹŻ v ÄŚR. DruhĂ© mĂnus bych dal za pouĹľitĂ˝ materiál a robustnost jednotlivĂ˝ch inside dĂlĹŻ (vnitĹ™nostĂ), zvláštÄ› co se týče faderĹŻ, kterĂ© jsou achillovou patou tohoto mixu. Pro Ăşplnost uvádĂm, Ĺľe vedenĂ faderĹŻ a jejich plynulost zesĂlenĂ je DJsky velice dobrá, ta však rapidnÄ› klesá s ÄŤetnostĂ pouĹľitĂ mix pultu na mejdanech, zvláštÄ› pak tam, kde nejsou ideálnĂ podmĂnky (vlhkost, popel z cigaret, zkondenzovaná emulze z mlhostroje, prach, chlupy, cola apod). V takovĂ©m pĹ™ĂpadÄ› zaÄŤnou fadery velice brzy "odcházet" (chrastĂ, propouštÄ›jĂ, apod.) a budete je muset ÄŤasto nechat mÄ›nit. VelkĂ˝m plusem tohoto mixu je vysoká odolnost pĹ™i cestovánĂ (vĹľdy pĹ™evážejte v boxu). Pokud bych si vybral pouĹľitĂ digitálnĂho mixu, pak by Pioneer DJM900 Nexus byl jasnou volbou. Pro srovnánĂ musĂm doplnit, Ĺľe kupĹ™Ăkladu firma Allen&Heath nabĂzĂ v tĂ©to kategorii napĹ™. typ mix pultu Xone:92. Allen&Heath má svĹŻj osobitĂ˝ (velice dobrĂ˝) zvuk, mnÄ› však nevyhovuje celková koncepce spĂše studiovĂ©ho rozloĹľenĂ ovládacĂch prvkĹŻ mixu (napĹ™. zdvojenĂ© stĹ™edovĂ© korekce, tuhĂ© ovládánĂ korekcĂ, apod.). Je to ale dalšà moĹľná volba. CelkovÄ› bych ohodnotil mix DJM900 Nexus od Pioneeru známkou 6. Je to velice dobrĂ˝ mix pult, zvukovÄ› však nenĂ TOP, coĹľ ale nahrazuje svou celkovou vyváženostĂ. PomÄ›r cena/vĂ˝kon - uspokojujĂcĂ/chvalitebnĂ˝. TakĹľe pokud hledáte plnÄ› digitálnĂ mix, pak klidnÄ› do košĂku...
Allen&Heath nabĂzĂ v tĂ©to kategorii napĹ™. typ plnÄ› digitálnĂho mix pultu Xone:92
NynĂ se pojÄŹme podĂvat na novou inovativnĂ Ĺ™adu Progresive od spoleÄŤnosti Rodec a to konkrĂ©tnÄ› na typ DJ mixu Rodec MX 1800. Jedná se o digitálnĂ mix, kterĂ˝ ve svĂ©m základu vycházĂ z vĂ˝vojovĂ© Ĺ™ady analogovĂ˝ch stoosmdesátek, má však v sobÄ› implantovanĂ˝ mikroprocesorovĂ˝ pĹ™evodnĂk, kterĂ˝ celkem ĂşspěšnÄ› supluje ryzĂ analog.
Digitálnà verze DJ mixu od konstruktérů z belgické manufaktury - mix pult Rodec MX1800
RozloĹľenĂ ovladaÄŤĹŻ kopĂruje osvÄ›dÄŤenĂ© analogovĂ© prĹŻkopnĂky z Ĺ™ady MX180. Na pĹ™ednĂm panelu si mĹŻĹľeme povšimnout modrĂ© lineárnĂ Ĺ™ady korekcĂ, která sloužà pro pĹ™ĂmĂ© ovládánĂ pĹ™ipojenĂ˝ch externĂch efektovĂ˝ch jednotek. K MX1800 mĹŻĹľeme pĹ™ipojit rovnou dvÄ› efektovĂ© jednotky souÄŤasnÄ› pĹ™es zadnĂ panel mixu (konektory jack 6,3 mm). OsobnÄ› jsem zkoušel jednu efektovou jednotku a to konkrĂ©tnÄ› Pioneer EFX1000. ZadnĂ panel jiĹľ tradiÄŤnÄ› nabĂzĂ velkou škálu rozhranĂ vstupĹŻ a vĂ˝stupĹŻ viz obrázek. Za co musĂm konstruktĂ©ry opravdu pochválit, to je pĹ™idánĂ pĹ™ĂmĂ˝ch korekcĂ "High & Low" pro separovanĂ˝ vĂ˝stup monitoru (odposlechu) na pravou hornà část pĹ™ednĂho panelu MX1800. To je komfort, kterĂ˝ mĹŻĹľe nabĂdnout jen málo DJ pultĹŻ, ale je to nÄ›co navĂc, co opravdu vyuĹľijete. Po zapnutĂ pultu a vytaĹľenĂm faderu ihned uslyšĂte rozdĂl v kvalitÄ› vĂ˝chozĂho zvuku, kterĂ˝ vás jistÄ› potěšĂ. Z vašich oblĂbenĂ˝ch trackĹŻ najednou vystupujĂ zvuky, kterĂ© tam doteÄŹ jakoby chybÄ›ly. Ale nenĂ tomu tak. Jen se vám rozšĂĹ™il kanál, kterĂ˝m vám dává procesor od Rodecu moĹľnost slyšet nÄ›co vĂc, neĹľ na co jste byli doposud zvyklĂ. VĂ˝stupnĂ signál je úžasnÄ› dynamickĂ˝. Je to mix pult jiĹľ na velice profesionálnĂ Ăşrovni a proto vĂ˝vojáři poÄŤĂtajĂ se skuteÄŤnostĂ, Ĺľe takovĂ˝ pĹ™Ăstroj bude jiĹľ obsluhovat alespoĹ "profesionál začáteÄŤnĂk" a je zde jiĹľ vÄ›tšà prostor pro samotnĂ© individuálnĂ vyladÄ›nĂ jednotlivĂ˝ch stop a frekvencĂ. Ale pozor – ÄŤĂm vÄ›tšà moĹľnost DJ svobody, tĂm vÄ›tšà mĹŻĹľe bĂ˝t riziko zniÄŤenĂ vašeho aparátu od nÄ›koho, kdo nemá s tak silnĂ˝m mix pultem zkušenosti. NapĹ™. Pioneer DJM900 Nexus je konstruován tak, aby sĂla vĂ˝stupnĂho signálĹŻ nebyla tak vysoká a ke zniÄŤenĂ aparátu došlo jen v extremnĂm pĹ™ĂpadÄ› (samozĹ™ejmÄ› hovoĹ™Ăme o sĂle vĂ˝stupu signálu ještÄ› v udrĹľitelnĂ˝ch mezĂch. JestliĹľe otoÄŤĂte všechny korekce ĂşplnÄ› doprava u kterĂ©hokoli mixu, pak nastane dĹ™Ăv nebo pozdÄ›ji konec vašeho aparátu). Na mix pult od Pioneeru si za tĂ˝den bez problĂ©mĹŻ zvyknete. NauÄŤit se dobĹ™e ovládat korekce Rodecu je pomÄ›rnÄ› sloĹľitÄ›jšĂ, vĂ˝sledek však stojĂ za to.
ZadnĂ panel digitálnĂho mix pultu Rodec MX1800
Co se ĂşdrĹľby týče, pĹ™išli vĂ˝vojáři s inovacĂ odnĂmatelnĂ©ho stĹ™ĂbrnĂ©ho panelu, takĹľe pĹ™i vĂ˝mÄ›nÄ› faderĹŻ nemusĂte sundávat celou hornĂ desku. Velmi dobrĂ©, trochu nevkusnÄ› pĹŻsobĂ jen jejĂ stĹ™ĂbrnĂ˝ design. HodnÄ› jsem byl zklamán právÄ› provedenĂm faderĹŻ, kterĂ© nekrokujĂ po deseti procentech, jak tomu bylo u analogovĂ˝ch pĹ™edchĹŻdcĹŻ, ale pĹ™i mixu se dlouho nedÄ›je nic a pak se celá akce odehraje v poslednĂch 30% faderu, kterĂ˝ nenĂ nastavitelnĂ˝ (tĂm nemám na mysli pĹ™iĹ™azenĂ crossfaderu k jednotlivĂ˝m kanálĹŻm, ale plynulejšà zesĂlenĂ faderu v prĹŻbÄ›hu mixovánĂ - u nÄ›kterĂ˝ch znaÄŤek lze plynulost faderu nastavit napĹ™. Eccler). Jen pro zajĂmavost jsem srovnal zvuk z digitálu Rodec MX1800 a analogu 180MKII. Tento analog opustil bránu manufaktury v Belgii pĹ™ed vĂce neĹľ patnácti lety a od tĂ© doby prošel mnoha mejdany pouze s nejnutnÄ›jšà údrĹľbou, jako bylo ÄŤištÄ›nĂ a sem tam vĂ˝mÄ›na nÄ›kterĂ©ho komponentu sloĹľenĂ©ho faderu, nebo vĂ˝mÄ›nou prohmatanĂ˝ch korekcĂ. Co myslĂte, kterĂ˝ byl lepšĂ? MoĹľná jiĹľ tušĂte, Ĺľe zvuk, kterĂ˝ vylezl z MKII bych v osmnáctistovce hledal marnÄ›. Rodec MX1800 je však jeden z nejlepšĂch digitálnĂch mix pultĹŻ na trhu a pokud upĹ™ednostĹujete absenci vestavÄ›nĂ˝ch efektĹŻ (je zde moĹľnost pĹ™ipojenĂ dvou nezávislĂ˝ch efektovĂ˝ch jednotek najednou a jejich spoleÄŤnĂ© pouĹľitĂ v reálnem ÄŤase) pak je tento mix právÄ› pro vás. Je to DJ mix na velice slušnĂ© zvukovĂ© Ăşrovni a ohodnotil bych ho známkou 7 jako velmi dobrĂ˝...
Rodec MX180 MKII - Real old analog DJ mix
NynĂ se tedy dostáváme k dnešnĂmu poslednĂmu recenzovanĂ©mu mixu, kterĂ˝ vám chci pĹ™edstavit. Jedná se o pĹ™ĂmĂ©ho potomka pravĂ©ho analoga z Ĺ™ad MX180. Je to Rodec MX180 Original.
Plně analogový mix pult RODEC MX 180 Original – přednà panel
Plně analogový mix pult RODEC MX 180 Original – zadnà panel
PlnÄ› analogovĂ˝ mixpult od spoleÄŤnosti Rodec pro mÄ› znamená "co dovnitĹ™, to ven", mĹŻĹľeme si tedy bĂ˝t jisti, Ĺľe jakĂ˝m signálem ho nakrmĂme, takovĂ˝ nám nezmÄ›nÄ›nĂ˝ zase vyleze ven. V dnešnĂ dobÄ› pĹ™epoÄŤĂtávánĂ a procesorĹŻ je to pomalu sci-fi. Sehnat vĂ˝robce, kterĂ˝ by se pustil v tĂ©to nejistĂ© dobÄ› do vĂ˝voje ÄŤehokoli analogovĂ©ho, je tĂ©měř nemoĹľnĂ©. SpoleÄŤnost Rodec však zaÄŤala s vĂ˝vojem Ĺ™ady 180 pĹ™ed vĂce neĹľ 55ti lety - to uĹľ je paneÄŤku dlouhá doba na prověřenĂ analogovĂ©ho boardu a tak majĂ inĹľenýři z belgickĂ© manufaktury z ÄŤeho ÄŤerpat. ĂšsmÄ›vnĂ© je, Ĺľe vnitĹ™ek tohoto nadÄŤasovĂ©ho mixpultu se tĂ©měř nezmÄ›nil a za tu dobu ani neztratil nic ze svĂ© povÄ›sti, tedy je to jeden z nejlepšĂch DJ mix pultĹŻ na svÄ›tÄ›. PĹ™edloni vyjeli belgiÄŤtĂ mágovĂ© s jiĹľ pátou Ĺ™adou tohoto mixu (Rodec MX180 Original) a vypadá to, Ĺľe napĹ™. ve statistice prodejĹŻ bezkonkurenÄŤnÄ› válcuje svĂ©ho konkurenta digitála z Ĺ™ady Progresive MX1800. Zdálo by se, Ĺľe analogu v digitálnĂ dobÄ› odzvonilo, opak se ale naštÄ›stĂ zdá bĂ˝ti pravdou. Zkrátka kdo umĂ, ten umĂ...
KdyĹľ se podĂváme na pĹ™ednĂ panel stoosmdesátky, zjistĂme, Ĺľe se Ĺ™adovÄ› opravdu nemÄ›nĂ. Stále tu najdeme pouze základnĂ ovladaÄŤe, jejichĹľ rozloĹľenĂ je lety prověřeno. OsobnÄ› preferuji rozloĹľenĂ z Ĺ™ady BX, kde je crossfader situován na pravou stranu pultu a pro rychlost mixovánĂ mi pĹ™ijde pĹ™esnÄ›jšĂ. Ĺada BX je co do ovladatelnosti velice dobrá a je to jistÄ› jedna z variant pĹ™i vĂ˝bÄ›ru menšĂho analogovĂ©ho mix pultu, nedosahuje však takovĂ©Â TOP zvukovĂ© kvality jako Ĺ™ada MX180, proto jsem ji do recenze nezaĹ™adil. JedinĂ©, co bych na pĹ™ednĂ panel stoosmdesátky pĹ™idal, je pĹ™Ămá korekce High a Low odposlechu, jako je tomu u modelu MX1800. OvládánĂ samotnĂ˝ch korekcĂ je klasicky plynulĂ© a pĹ™ĂjemnĂ©. OvládánĂ faderĹŻ se naštÄ›stĂ vĂce podobá staršĂm Ĺ™adám stoosmdesátek, neĹľ je tomu napĹ™. u MX1800, a jejich zesĂlenĂ pĹ™i vytaĹľenĂ je plynulejšĂ. NejmĂ©nÄ› se povedl u Rodecu MX180 crossfader, kterĂ˝ svĂ˝m umĂstÄ›nĂm a ovladatelnostĂ nenĂ uĹľivatelsky přátelskĂ˝.
KdyĹľ se podĂváme na zadnĂ panel stoosmdesátky, pak jiĹľ z uspořádánĂ jednotlivĂ˝ch vstupĹŻ a vĂ˝stupĹŻ je zĹ™ejmĂ©, Ĺľe MX180 disponuje ÄŤtyĹ™mi opravdu plnohodnotnĂ˝mi kanály a jednĂm samostatnĂ˝m mikrofonnĂm kanálem. Co to znamená? Oproti jinĂ˝m mix pultĹŻm, kterĂ© majĂ v rámci ušetĹ™enĂ downgradovanĂ˝ (a to i v kvalitÄ› komponentĹŻ) urÄŤitĂ˝ poÄŤet kanálĹŻ, mĹŻĹľete na jakĂ˝koli kanál MX180 zapojit jakĂ©koli externĂ zaĹ™ĂzenĂ a to vÄŤetnÄ› gramofonĹŻ. Pokud kupĹ™Ăkladu pouĹľijete na svoji DJ show vĂce neĹľ dva gramofony souÄŤasnÄ›, pak jste se jiĹľ urÄŤitÄ› setkali s eventualitou pouĹľĂt dalšà mix pult s rozhranĂm "phono" a hrát pĹ™es dva pulty najednou. U MX180 toto Ĺ™ešit nemusĂte. Do ÄŤtyĹ™ kanálĹŻ si zkrátka zapojĂte ÄŤtyĹ™i gramofony vedle sebe. Velkou vĂ˝hodou je opravdu kvalitnĂ nahrávacĂ linka, která má ÄŤtyĹ™i vĂ˝stupy (na kaĹľdĂ©m kanálu jeden), jeĹľ lze vyuĹľĂt všechny najednou a nezávisle na sobÄ› aĹĄ uĹľ na samotnĂ˝ recording, nebo napĹ™Ăklad na vytaĹľenĂ zvukovĂ©ho signálu pro pĹ™ĂmĂ˝ streaming na internet, projekci apod. Co se mastrovĂ˝ch vĂ˝stupĹŻ týče, pak má stoosmdesátka konektory typu XLR vyĹ™ešen vĂ˝stup na Master1 a Master2. Tyto dva vĂ˝stupy lze taktĂ©Ĺľ zapojit pĹ™es konektor typu RCA (cinch), je-li však moĹľnost, vĹľdy volĂme zapojenĂ pĹ™es konektory XLR. VĂ˝stup na monitor (odposlech) lze zapojit pouze pĹ™es konektor RCA. Zde bych konstruktĂ©rĹŻm pĹ™i projektovánĂ přÚtĂ Ĺ™ady doporuÄŤil zauvaĹľovat o pĹ™idánĂ XLR konektoru pro monitor. DalšĂm pozitivem je, Ĺľe i analogovĂ©ho mazlĂka MX180 lze pĹ™ipojit pĹ™es jack rozhranĂ (2x kabel jack 6,3 stereo to double 6,3 mono – obvykle je stereo jack rozdÄ›len do dvou mono pĂłlĹŻ) k externĂ efektovĂ© jednotce. VÄ›tšinou si však vystaÄŤĂm s korekcemi mixu a smyÄŤkovĂ˝mi efekty, kterĂ© nabĂzejĂ dnešnĂ CD playery (napĹ™. Pioneer CDJ2000). Valná vÄ›tšina DJs pouĹľĂvá efektor k zamaskovánĂ chyb pĹ™i samotnĂ©m mixu, lĂ©pe však zafunguje, kdyĹľ ho pouĹľijete promyšlenÄ› a cĂlenÄ› na vámi prezentovanou show. CelkovÄ› bych mix pult Rodec MX180 Original ohodnotil jako zvukovÄ› vĂ˝bornĂ˝, dobĹ™e ovladatelnĂ˝ bez zbyteÄŤnĂ˝ch ovládacĂch prvkĹŻ navĂc a za mÄ› bych mu nadÄ›lil 9 bodĹŻ z moĹľnĂ˝ch deseti...
ROLAND DJ2000 – profesional polo analog DJ mixer s vestavěnou efektovou jednotkou - 1998
Nakonec bych ještÄ› zmĂnil mix pult Roland DJ2000, kterĂ˝ se jiĹľ Ĺ™adu let nevyrábĂ, ve svĂ© dobÄ› však dosahoval velice dobrĂ˝ch parametrĹŻ. Tento mix pult jsem poĹ™Ădil jiĹľ v roce 1998 a absolvoval jsem s nĂm nejeden divokej mejdan . Do dnešnĂho dne neprobÄ›hla žádná oprava a ani nebyl na vyÄŤištÄ›nĂ. Mix stále celkem slušnÄ› hraje, vše je na nÄ›m funkÄŤnĂ a kdyby zde nebyla absence nahrávacĂch a mastrovĂ˝ch vĂ˝stupĹŻ, poĹ™ĂzenĂ novĂ©ho mixu bych neĹ™ešil. Zde je vidÄ›t, Ĺľe nÄ›kdy se opravdu vyplatĂ zainvestovat do dražšĂho vĂ˝robku, na kterĂ˝ jsou zajĂmavĂ© ohlasy, neĹľ nynĂ "chytĹ™e" ušetĹ™it a za dva roky se poohlĂĹľet zase po jinĂ©m pultu. Sám jsem zvaĹľoval všechna pro a proti výše recenzovanĂ˝ch novĂ˝ch mix pultĹŻ a nakonec jsem si zvolil a poĹ™Ădil pult od spoleÄŤnosti Rodec, model MX180 Original, kterĂ˝ je zvukovÄ› na nejvyššà úrovni...
1* - tzv. "polodigitálnĂm" mix pultem rozumĂme pult, jehoĹľ základ vycházĂ z analogovĂ©ho boardu, má však digitálnĂ pĹ™evodnĂk (mikroprocesor) k pĹ™evodu signálu z analogovĂ© do digitálnĂ podoby tak, aby byl pouĹľitelnĂ˝ pro rozhranĂ USB apod. Jedná se tedy takĂ© o digitálnĂ mix pult. TermĂn "polodigitalnĂ" jsem pouĹľil pouze pro lepšà vysvÄ›tlenĂ.
2* - technickĂ˝ parametr, kterĂ˝ je dobrĂ© znát, je kupĹ™Ăkladu ten, Ĺľe vĂ˝stupnĂ konektory typu RCA (cinch) majĂ vĂ˝stupnĂ sĂlu 0,775 V, oproti napĹ™. XLR, kterĂ© majĂ vĂ˝stupnĂ sĂlu 1,55 V. Snadno si tedy udÄ›láte obrázek, kterĂ˝ vĂ˝stup je lepšà pouĹľĂt.
3* - povšimÄ›te si, Ĺľe vás jako uĹľivatele zajĂmá sĂla vstupnĂho a vĂ˝stupnĂho signálu. Pokud jsou hodnoty slyšitelnÄ› rozdĂlnĂ©, pak nenĂ nÄ›co v pořádku a inĹľenýři evidentnÄ› udÄ›lali nÄ›kde chybu. Pozor - u nÄ›kterĂ˝ch mix pultĹŻ a efektovĂ˝ch jednotek lze sĂlu vstupnĂho a vĂ˝stupnĂho efektovanĂ©ho signálu nastavit manuálnÄ›. PĹ™i pouĹľitĂ efektovĂ© jednotky však vĹľdy poÄŤĂtejte se zhoršenou kvalitou vĂ˝stupnĂho signálu.
Odkazy:
http://pioneerdj.com/index_f.html#/en/top
Peet Sanders – Live set na limitované čtvrté typové řadě MX180 od společnosti Rodec – Studio 54
Připravil: Peet Sanders
foto: archiv
Speciálnà poděkovánà patřà Danovi Richterovi (DJ Aiffel) ze společnosti Aiffel Records, který zapůjčil techniku pro tuto recenzi...