RECENZE
Space DJ'z - The Last DJ'z On Earth
Ze zapomenutých zákoutí našich počítačů jsme vylovili Myclickovu recenzi Space DJ'z - The Last DJ'z On Earth.
O tom, že Next Era je silnou značkou na
našem trhu, co se týče kvalitní muziky, už jste se jistě několikrát
přesvědčili. Představili jsme si už její tranceovou tvář (ZEN), několik dílů řady Houseparty no a dnes vám nabízím recenzi na tu drsnější podobu tohoto tanečního labelu. Všichni fandové technoscény u nás jistě vlastní
nějaký ten díl pod hlavičkou Technoenergy, takže zhruba tušíte, co můžete
očekávat. The Last DJ'z On Earth sice není volným pokračováním Tokyho
Technoenergy 10, ale prvotinou nově vytvořené podskupiny A Technoenergy
Production, jež by se měla zaměřovat na přebírání licencí technosetů zvenku.
Ačkoli nejsem zrovna fanoušek, který holduje v nějaké větší míře tomuto stylu,
rozhodl jsem se pro vás tuhle recenzi napsat. Ptáte se proč? Hodně klíčovou
deskou pro mě byl set The Mayday Mix od Derricka Maye. Derrick dokázal na
pětasedmdesát minut záznamu nacpat úctyhodných dvaatřicet skladeb. Takže v
okamžiku, kdy jsem se dozvěděl, že Jamie Bissmire na tohle dvojalbum umístil 20
tracků a Ben Long ještě o dalších devět
více(!), toužil jsem vychutnat si jejich míchání alespoň po technické stránce. Když
totiž zjistíte, že většina mixů je provedena po dvou minutách a ten nejkratší
má 1:14 (což je čas, kdy já nestačím ani vyndat desku z obalu a položit ji na
talíř, natož abych ji správně sesynchronizoval) - chcete slyšet jak to všechno
dopadlo! Navíc Space DJ'z jsou našemu publiku hodně známí -
představili se na loňském Cosmic Tripu, letos na Connect Yourself v Radosti FX,
den předtím v Pardubicích a prozatím největší českou návštěvnost si zažili na
mediálně velkolepé akci Maasive.
Projekt Space DJ'z tvoří Jamie Bissmire
a Ben Long. Oba pocházejí ze severního Londýna a jejich dospívání bylo
hodně ovlivněno hip-hopem a podružnými aktivitami, jako jsou graffiti (odtud
také vznikl ten nastříkaný tag, jež dodnes používají jako své logo), jízda na
BMX kolech a breakdance. Jako jedni z mála techno DJs tak díky své hip-hopové
průpravě využívají také scratching. Na své první párty začali chodit v roce
1988, tedy v době, kdy se Anglií převalovala vlna tolik inspirujícího
acidhouseu. Hudební uspokojení nacházeli v tvorbě Primal Scream a The Orb, i
když jejich duše vždycky patřila tomu, co se produkovalo v Detroitu - v té
temné, valivé a přitom energické mece technozvuku. Jamie po usilovném střádání
peněz nakupuje první pár gramofonů, Ben jej následuje o dva roky později a
společně pilují techniku, která se později stane pověstnou.
Souběžně s tím
začne Jamieho lákat vydávání vlastní tvorby a tak společně s John O'Connellem a
kamarádem graffiťákem Lucianem Thomsonem zakládá projekt Thunderground, který
posléze přejmenovávají na Bandulu. Jejich tři alba - Guidance, Antimatters a Cornerstone,
kritika popisuje jako směsici techna, reggae, dubu, soulu a hip-hopu, pod
vlivem hudby Philipa Glasse či Laurie Anderson. V živém provedení se zapsali do
povědomí posluchačů jako jeden z techno projektů, který používá na koncertních
pódiích živé bicí, perkuse a kytary.
Vedle práce s Bandulu Jamie společně s
Benem mixuje své oblíbené desky na pověstných londýnských akcích Lost, kde si
vydobijí i rezidentství. Počátky jejich vlastní muzikantské tvorby se začaly
objevovat začátkem roku 1993 a posluchači tak díky labelům Infonet, Reload a
později i Nova Mute měli šanci okusit jejich muzikantské umění skrze jakýsi
hybrid electra a hip-hopu, za podpory drsných techno rytmů. Po těchto pár 12" a EPčkách se začalo tvořit na prvním
albu a prostor jim poskytla glasgowská značka Soma. Album dostalo název On
Patrol! (na obalu opět nezbytné graffiti), objevilo se na pultech koncem června
roku 1999 a posluchačům otevřelo dveře dokořán vstříc bouřlivým, rozlobeným a
převalujícím se beatům, které bouraly vše, co jim přišlo do cesty.
Deska byla
plná emocí obou talentovaných muzikantů, kteří samozřejmě do své technotvorby
neopoměli vmontovat vlivy svých hip-hopových začátků. Skladbu Centre Field z tohoto alba máte možnost okusit i na
dnešním recenzovaném dvojalbu, spolu s jejich tracky, jež si sólově vydávají na
vlastních labelech Potential, Ergonomix (ty vlastní Ben) a Foundation a Ground
(ty zase Jamie). Nebudu vám těch devětačtyřicet skladeb jednotlivě popisovat
(to byste u počítače seděli do rána:-), pouze se vyjádřím k těm nejlepším
momentům.
Jako první vchází do boxerského ringu na souboj se dvěma (možná
třema) Technicsy, první šampión - Ben Long! XL Garcia se skladbou Commandment 1 tenhle set otvírá v remixu samotného Ben Longa. Začátek
je protkán nejrůznějším hlasovým samplingem a vzdycháním a po čtrnácti
vteřinách začíná ta první valivá smršť. Nemá smysl popisovat, že jde o hodně
minimalistické tracky s občasným přidáváním hi-hatů a pár vteřinami bez beatů,
protože jinak by to u těchto dvouminutových úryvků ani nešlo. Důraz je kladen na
to, aby zde bylo co nejmíň hluchých míst a po technické stránce se tady Ben
slušně vyřádil. Ať už jde o různé sekané stoptimy hlavně ve výškách (Chester
Beatty - Levanon) nebo rychlé protočení desky, která nehraje zpět (Lance Samuel
- 999), nebo desky, která zrovna hrála (Ben Sims - Symbolism Mix) či rychlé
přejíždění faderu mezi oběma gramofony (MR G - Body And Soul vs Ben Sims -
Symbolism Mix).
Zaujal mě track Prima od Jack De Marseille, jež je postaven
na již dávno zapomenuté acidové figurce, která před deseti lety symbolizovala
elektronickou scénu (rádi ji používali třeba T99)- tady samozřejmě za doprovodu
aktuálních hutných doprovodů. Ben vám ji však na chvilku nechá hrát i samotnou!
Jde opravdu o nečekaný návrat!
Stejně zajímavá je i skladba Love Story od Andrew Mc Lauhlana - nejdříve se tu objeví klasické piáno, které vykouzlí opravdu pocitovou melodii, aby vzápětí přišla jakási (snad španělsky) zpívaná skladba, že vám až budou cukat koutky tím šíleným propojením s vražednými beaty. Opravdu bláznivý přístup. :-)
Uznávaná technostar Dave Clarke, jež údajně své skladby do
míchaných setů nepůjčuje, se zde představuje trackem Before I Was So Rudely
Interrupted, který hodně rozjetý set zklidňuje. Ne však nadlouho, nedočkavý Ben
si začne hrát s korekcemi a šavlemi mixážního pultu, dojde zde na perfektní
odfiltrování a vzápětí už vše jede ve starých kolejích, kdy se Ben desek
rozhodně nebojí dotýkat a scratchuje o stošest! Dvě věci mají Dave Clarke i Space
DJ'z společné - lásku k Detroitu a odkojenost hip-hopem.
V tomto setu se také
objevuje další DJ a producent - James Ruskin. Jeho hru se dvěma gramofony mělo možnost okusit i slovenské
publikum, když se objevil v legendárním U-Clubu a v klubu Hurytan. Jako
producent nejčastěji vydává na labelu Blueprint a jeho skladby následně hrají
takové hvězdy, jako Jeff Mills, Surgeon, Claude Young i Andrew Weatherall.
Skladba Coda je opravdovým výplachem pro vaše
mozkové závity. Její BPM je okolo stočtyřiceti, což není moc, ale tu hutnost
dodávají doprovodné bubínky a různé ťukání do mezer mezi nosné beaty. Je celkem
strašidelná - nad tím vším zmatkem se vznáší jakýsi hororový mužský hlas, který
velmi pomaloučku rozvíjí svůj monolog.
Alba Petera, jeden z pseudonymů dalšího českého hosta -
slovince Umeka, je tu zastoupen skladbou Tog. Bassdrum tluče opravdu o život,
set se nám posunul do tvrdších vrstev, pozoruhodné jsou v téhle skladbě
vokálové prvky. Jde o staré samply, jež se používali v počátcích raveu (In The
Beginning) a houseových rozjezdech (Let There Be House!), které Umek Uros
dokázal do té přeplněné skladby ještě dostat. Umek je tu zastoupen i jiným
trackem - EP2, schovaný však pod projektem Zeta Reticula. Ten je však v úplně jiném světě. Základy tvoří electro
bicí a skladba není tak hutná jako předchozí kousek, je zvukově bohatá a přitom
nesmírně energická s množstvím zvratů.
To Jamie Bissmire přistupuje ke svému
technosetu trošku jinak. Pro svůj rozjezd si vybral track Get Your Gigs On od
DJ Godfathera. Ten je známý svými kombinacemi electra a hip-hopu a tahle
skladba podle toho taky vypadá. Svým přístupem k samplingu mi trošku připomíná
Fatboye Slima. Vezme ústřední větičku a postupně opakuje donekonečna tu
slabiku, která ho zaujala a která se mu zrovna hodí do krámu.
Jinak ostatní
doprovod vytváří celkem zajímavé a originální hudební cesty. DJ Godfather má v
Jamieho setu ještě jednu věc - Where Dem Hoes At, jež pochází z jeho alba Da
Bomb vol.3, skládajícího se z šedesátipěti ani ne minutových vlastních věcí. Ta
zní jako pokřik nějakých zfanatizovaných fotbalových fanoušků za podkladu, opět
na poslech netradičního, electro zvuku. Přístup k sampleru je stejný - za
každou cenu vytvořit zajímavé hlasové propletence. To už však hudba graduje a
silně připomíná hardcoreové pecky autorů DJ Gizmo, Acid Junkies, DJ Hooligan,
které vycházely na kompilacích Thunderdome či Terrordrome tak pět let zpátky!
Dalším Djem ze stále se rozrůstající švédské technoscény je již její veterán
Adam Beyer. Jamie ho tu celkem protěžuje, takže v setu najdete hned tři
jeho výtvory - Lost And Found B2, Remaining 111 a Big Shaker, ve spolupráci s
Marcem Carolou. Všechny tři jsou řádně našláplé, ale mě osobně nejvíc zaujala
Lost And Found B2 - energický
kousek, který Jamie svými scratchy ještě vygraduje, vás klidné nenechá. Je jak
hodně rozjetý vlak, do jehož kotle špinavý a zpocený topič přikládá neúnavně
dál, jakoby ho něco stále pronásledovalo. Opravdové peklo!
Další londýnský významný techno projekt tu má také své dva tracky. The Advent po odchodu Colina Mc Beana v roce 1999 už fungují jen jako jednočlený soubor Cisco Ferreira a po osmi letech vlastní tvorby má před ostatními řádný náskok. Skladba Another Planet působí jako on-line přenos z nějakých hutí, zatímco Soul Destroyer věrna svému názvu je ještě o poznání vražednější. Vynikající jsou ty těžké hi-haty, které čas od času tuhle smršť zjemní a filtrovaný vteřinový vokálový útržek tu dodá napětí a nastíní tajemnou atmosféru.
Na závěr setu si Jamie vybral své dva vlastní kousky - Number & Measure a The Old
Straight Track. Představují opět jeho drsnější školu a snahu z těch pár asymetrických
a vrzajících tónů vykřesat nějakou smysluplnou skladbu. Závěr setu je vždycky
těžký. Jak ho ukončit? V úvahu přicházejí pouze dvě možnosti. Nechat trapně
dojet desku do konce, nebo surově gramofon vypnout. Vybírá si tu možnost a tak
nám tempo polevuje a polevuje a polevuje... Hej, kde je DJ? To už je konec?
Závěr: Boxérský technosouboj Ben Long
vs Jamie Bissmire dopadl takto. Co se týče techniky, jsou oba stejně dobří.
Různé scratche a lomcování s šavlemi či faderem mixpultu zvládají oba na
jedničku. Ben je mnohem odvážnější při své hře, ale ne vždycky to vyjde - občas
se mu jeho hrátky nepovedou. Také set Jamie Bissmirea mě vzal podstatně víc.
Výběr skladeb je stylově různorodý, aby vás příliš nenudil a přitom celek drží
pohromadě a užijete si ho více. Je to však pouze subjektivní názor od člověka,
který navíc techno neposlouchá, takže budu rád, když se o vaše zážitky s touto
deskou se mnou podělíte.
foto:archiv, mellow