Prince Rakeem The RZA aka Bobby Steels aka Tha Abbott aka Rzarector aka Bobby Digital, vlastnĂm jmĂ©nem Robert Diggs, Wu-Tang Clan a chodĂcĂ ÄŤlen hiphopovĂ© sĂnÄ› slávy z oddÄ›lenĂ producentĹŻ. Takhle nÄ›jak se jednĂm dechem ÄŤte struÄŤnĂ© pĹ™edstavenĂ ÄŤlovÄ›ka známĂ©ho jako The RZA, kluka ze Staten Islandu, kterĂ˝ pomáhal pĹ™epsat historii hiphopu.
Prince Rakeem The RZA aka Bobby Steels aka Tha Abbott aka Rzarector aka Bobby Digital, vlastnĂm jmĂ©nem Robert Diggs, Wu-Tang Clan a chodĂcĂ ÄŤlen hiphopovĂ© sĂnÄ› slávy z oddÄ›lenĂ producentĹŻ. Takhle nÄ›jak se jednĂm dechem ÄŤte struÄŤnĂ© pĹ™edstavenĂ ÄŤlovÄ›ka známĂ©ho jako The RZA, kluka ze Staten Islandu, kterĂ˝ pomáhal pĹ™epsat historii hiphopu.
KariĂ©ru tenhle bubák z Shaolinu hvÄ›zdnÄ› rozhodnÄ› neodstartoval. PĂše se začátek devadesátĂ˝ch let a RZA, spolu se svĂ˝mi dvÄ›ma bratranci GZA a Ol' Dirty Bastard, pĹŻsobĂ v kapele All In Togethetr Now. Záhy rozpadlĂ˝ projekt stĹ™Ădá sĂłlo kariĂ©ra pod jmĂ©nem Prince Rakeem, smlouva s Tommy Boy a roku '91 vydánĂ EP Oooh We Love You Rakeem. To bylo naposledy, kdy bylo jeho jmĂ©no spojeno s dekou, která bez zájmu posluchaÄŤĹŻ zapadla prachem.
Na druhĂ© štaci kariĂ©ry totiĹľ vyletÄ›l z fatálnĂho dna na absolutnĂ vrchol. PĂše se rok 1993 a hiphopová historie potĹ™ebuje nesmazatelnĂ˝ zápis. Zoufale mÄ›knoucĂ hip hop prosĂ o tvrdost jak prase o drbánĂ. SyrovĂ˝ návrat tam, kam celou dobu patĹ™il - zpátky "domĹŻ" pĹ™Ămo na ulici mu uchystala kapela Wu-Tang Clan. NeuvěřitelnĂ˝ kolektiv devĂti rappaz nahrává na vlastnĂ náklady singl "Protect Ya Neck" a šeptanda o novĂ© bombÄ› otřásá ulicĂ jak Godzilla trĂ©nujĂcĂ dupák. Námluvy nahrávacĂch spoleÄŤnostĂ na sebe nedajĂ dlouho ÄŤekat, ale RZA má jakoĹľto správnĂ˝ šéf a vizionář trpÄ›livost hodnou dÄ›deÄŤka z jeho oblĂbenĂ©ho kung-fu filmu a rozhodnÄ› neskáče po prvnĂ nabĂdce. Naopak si diktuje a vĂ˝sledkem je nevĂdaná smlouva s Loud, kterĂ˝ sice upisuje Wu-Tang Clan jako celek, ale jednotlivĂ˝m ÄŤlenĹŻm zaruÄŤuje volnost vĂ˝bÄ›ru labelu pro vydávánĂ jejich sĂłlo alb. VycházĂ album Enter The Wu-Tang (36 Chambers) a zbytek je historie. Hip hop uĹľ nebyl nikdy stejnĂ˝. GeniálnĂ, neopakovatelná osobitá a syrová produkce, která je RZAovĂ˝m rannĂ˝m producentskĂ˝m rukopisem se v následujĂcĂch letech stává nejvylupovanÄ›jšĂm hájemstvĂm hiphopovĂ© rajskĂ© zahrady. V prvnĂ polovinÄ› devadesátĂ˝ch let žádanÄ›jšà a vysnÄ›nÄ›jšà zvuk prostÄ› nebyl.
NásledujĂ sĂłlo alba jednotlivĂ˝ch ÄŤlenĹŻ WTC, vÄ›tšinou produkovaná od RZA, kterĂ˝ ne a ne se vyÄŤerpat a zoufalá konkurence je nucena sledovat jak se z ÄŤehokoliv se RZA dotkne stává klasika - prvnĂ Method Manovo sĂłlo Tical, GZAovo Liquid Swords, ODB s jeho Return To The 36 Chambers (Da Dirty Version) nebo Raekwon The Chef s Only Built 4 Cuban Linx, kterou v roce '95 s konstatovánĂm, Ĺľe jde o dosud nejlepšà album pod hlaviÄŤkou WTC tato etapa vrcholĂ. Ve vrcholnĂ© formÄ› se ten samĂ˝ rok RZA stává ÄŤlenem dalšà legendárnĂ kapely - horror coreovĂ˝ch Gravediggaz (spolu s Prince Paulem, Fruikwanem a Poeticem) a pĹ™idává na svĂ© konto dalšà zápis do zlatĂ© knihy rapu - 6 Feet Deep (v EvropÄ› deska vyšla pod jmĂ©nem Niggamortis, obohacena o pecku "Pass The Showel").
Kapela Wu-Tang Clan je na vrcholu, i kdyĹľ auto jejich kariĂ©ry se zdá dále pohybovat jen setrvaÄŤnostĂ. V roce '97 vydanĂ© druhĂ© album (dvoj CD) - Wu-Tang Forever je zĹ™ejmÄ› nejoÄŤekávanÄ›jšĂm albem hiphopovĂ© historie. KdyĹľ však koneÄŤnÄ› po nevĂ˝raznĂ©m sĂłlu Ironman od Ghostface Killah koneÄŤnÄ› dorážĂ, je prvnĂm zásadnÄ›jšĂm klopĂ˝tnutĂm. Touto dobou pĹ™icházĂ RZA o komp s databankou samplĹŻ a beatĹŻ vlivem pĹ™ĂrodnĂ katastrofy (povodeĹ, jestli si pamatuji dobĹ™e) a zĹ™ejmÄ› uštván všemi co si snažà z nÄ›j a jeho stylu urvat kus pro vlastnĂ skladby, zaÄŤĂná svĹŻj styl mÄ›nit a uhlazovat. ÄŚekánĂ fandĹŻ je ve znamenĂ dopisĹŻ JežÚkovi o RZAovo sĂłlovĂ© album, volánĂ je však vyslyšeno aĹľ v roce 1998, kdy pod pseudonymem svĂ©ho alter ega - Bobby Digital vydává zvláštnĂ "comicsovo elektronickou" desku RZA as Bobby Digital In Stereo. Bobby jde prĂ˝ na vÄ›ci jinak neĹľ RZA a uvolĹuje negativnĂ energii, kterou v sobÄ› RZA má, proto musĂ sĂłlo kariĂ©ru uvĂ©st Bobby a ne RZA. Deska The Cure, slibovaná pod jmĂ©nem The RZA na lĂ©to '99 dosud nevylezla a mĂsto nĂ spatřà svÄ›tlo svÄ›ta jen vĂ˝bÄ›r The RZA Hits s dosud nejlepšĂm ze sĂłlo dráhy i od Clanu.
V roce 2000, kdy uĹľ se o RZAovi a jeho produkci nemluvĂ s respektem jako s úšklebkem nad nÄ›kĂ˝m, kdo Ĺľije slávou dnĂ vÄŤerejšĂch, pĹ™icházĂ pĹ™ekvapivÄ› dalšà majstrštich - vĂ˝bornĂ˝ Soundtrack k filmu Jimma Jarmushe - Ghost Dog: The Way Of Samurai, jehoĹľ je tato emotivnĂ hudba nedĂlnou součástĂ. PoslednĂm ÄŤĂm se RZA v sĂłlo rovinÄ› uvedl byla pĹ™ede dvÄ›ma lety dalšà "Digi" deska - RZA as Bobby Digital: Digital Bullett
Dosud nejslavnÄ›jšà chvĂle svĂ© kariĂ©ry The RZA jsou od dnešnĂch dnĂ uĹľ pomÄ›rnÄ› vzdáleny, jeho obrovskĂ© zásluhy pro vĂ˝voj hip hop (jak by bĂ˝val dnes hip hop znÄ›l, nebĂ˝t The RZA si dnes nikdo nedovolĂ odhadovat) jsou však nesmazatelnĂ© a je to bez debat nejvÄ›tšà osobnost, která do našich krajin kdy z hiphopu zavĂtala. Ne nadarmo byl v lednu '98 vyhlášen ÄŤasopisem The Source ÄŤtvrtĂ˝m nejlepšĂm producentem všech dob a jeho kultovnĂ kapela Wu-Tang Clan se v tĂ© samĂ© anketÄ› na jeho producentskĂ˝ch zádech vyšplhala v kategorii nejlepšà kapely všech dob aĹľ ke korunÄ›, pĹ™edstihnuvšà oÄŤekávanĂ© pionĂ˝ry Run-DMC, Public Enemy nebo EPMD. StarĂ© fanoušky mĹŻĹľe mrzet jen, Ĺľe se od starĂ˝ch dobrĂ˝ch charakteristicky prasáckĂ˝ch samplĹŻ pĹ™esunul k ÄŤistĂ˝m násrojĹŻm, ale pĹ™esto si jsem jist, Ĺľe se do Roxy na The RZA, autora ĂşsmÄ›vnĂ˝ch vĂ˝rokĹŻ jako: "na produkovánĂ mám takovou formulku a prostÄ› vĂm, jak udÄ›lat zaruÄŤenĂ˝ hit" pĹŻjdeme jako na událost roku podĂvat všichni.